Bruk av NOBB Kontrakt
Et viktig fundament i NOBB Kontrakt er gruppestrukturen i NOBB. Her beskrives oppbygning av avtaler og bruk av NOBB Kontrakt
Leverandør bruker NOBB Kontrakt til å registrere og vedlikeholde handelens innkjøpsavtaler (rabatter og priser), og sender avtalene elektronisk til kunden.
Rabattene i NOBB Kontrakt knyttes til varegruppestrukturen i NOBB, og måten vareinformasjonen ligger strukturert på i NOBB er derfor meget viktig i NOBB Kontrakt sammenheng.
Kjedekontor har i mange tilfeller en rolle med å samle oppdaterte avtaler fra sine leverandører i NOBB Kontrakt, kvalitetsikre disse og videresende avtaler til medlemmene sine. Kjedekontorene oppdaterer også egne systemer med informasjon fra NOBB Kontrakt.
Butikker som er medlemmer i en kjede vil kunne motta ferdig registrerte NOBB Kontrakt avtaler fra kjedekontoret. Dersom byggevarehuset ikke er med i en kjede kan avtalene komme direkte fra leverandør. Mange butikker velger også å legge inn sine egne kalkyler for kostpris (frakt osv.) og utsalgspris.
Fra NOBB Kontrakt kan man deretter overføre kalkulerte priser og betingelser til butikkens eget system.
Sending av avtale som er registrert av leverandør kan foregå gjennom flere ledd.
Leverandør → Forhandler
Leverandør → Grossist → Forhandler
Leverandør → Kjedekontor → Forhandler
Leverandør → Grossist
Det er derfor svært viktig at avtalene er vedlikeholdt i forhold til det som er avtalt mellom leverandør og kjede til enhver tid.