1.8.4 Regelverk for Varetekst 1
Generelt
Varetekst 1 skal presentere “navnet” på varen.
Teksten skal utformes med tanke på å identifisere produktet, skape oppmerksomhet og gjenkjennelse. Varetekst 1 brukes i svært mange sammenhenger, f.eks. butikkdatasystemer, ERP-systemer, på hylleforkanter, fakturaer, håndterminaler, kalkulasjonssystemer m.m.
Det er viktig at teksten utformes slik at det fremkommer tydelig hva produktet er, og at teksten er forståelig. Varetekst 1 kan maksimalt inneholde 35 tegn.
Teksten må ikke forveksles med Modul-/varebeskrivelse, som er en mer utfyllende beskrivelse av produktet.
Regler
Teksten skal tydelig kommunisere hva varen er og dens viktigste egenskaper
Teksten kan ikke overstige 35 tegn
Teksten skal inneholde type produkt på norsk (substantiv). Eksempel PARKETT, DRENSRØR, VARMEPUMPE e.l.
Teksten skal starte med type produkt (på norsk), eventuelt varens merkenavn eller serienavn.
Dersom Varetekst 1 starter med merkenavn, skal dette være det samme merkenavnet som er registrert på modulen varen tilhører. Dersom Varetekst 1 starter med et serienavn, skal samme serienavn være registrert i feltet Serienavn.
Teksten skal være unik for leverandørens varer
Teksten kan kun inneholde gyldige tegn
Teksten skal ikke starte med tall eller spesialtegn
Teksten blir automatisk lagret med store bokstaver
Anbefalinger
Teksten bør starte med type produkt på norsk (substantiv). Dette gjør søk og sammenligning av varer enklere.
Teksten skal kunne forstås uten at øvrig informasjon på varen vises.
Unødig bruk av komma, punktum og andre spesialtegn bør unngås. Bruk punktum ved forkortelser “midt i” et ord, eksempel BEL.STEIN (belegningsstein). Punktum i slutten av et forkortet ord tar unødig plass, og anbefales ikke. Oversikt over forkortelser finnes i eksempelheftet.
“Gangetegn” skrives med x (ikke stjernetegn). Eksempel 36x198
For produkter der det er relevant å skrive antall i F-pak kan dette gjøres med “A+antall”, f.eks. «A250»
Spesialvarer bør inneholde tekst som indikerer varetypen, eksempel SPS, SPESIAL, KUNDETILPASSET eller tilsvarende.
Hold teksten kort og enklest mulig.
Vær konsekvent. Bruk samme skrivemåte og forkortelser hvis dette er et behov.
Teksten skal utformes med tanke på å identifisere varen, skape oppmerksomhet og gjenkjennelse for alle kundegrupper.