1.8.4 Varetekst digitale kanaler
Varetekst digitale kanaler (lang varetekst) skal primært brukes i handelens nettløsninger for forbruker og proffsalg. Lang varetekst har maks. lengde 100 tegn, og benyttes for angivelse av varenavn/produktnavn (varetekst) på norsk.
En varetekst for bruk i nettløsninger må være logisk oppbygd og ha søkemotor-optimaliserte tekster. Forkortelser skal unngås. Varetekst 1 og varetekst 2 benyttes primært i handelens butikkdata-systemer, mens netthandelsløsningene har behov for mer markedsrettet informasjon .
GULVPL SPON eller GIPSPL STD er ikke gode varenavn/produktnavn på nettet.
Hovedregel for oppbygging av Varetekst digitale kanaler: Merkenavn (dersom naturlig) – produkt – serie (dersom naturlig) – versjon/type – materiale – farge – mål/størrelse
Lang varetekst må være unik for varen, og skal skrives med store og små bokstaver (ref. grammatiske regler).
Eksempler:
Bosch batteridrill GSR1800 18V
Jøtul ovn F373 støpejern sort lakk
Jabo redskapsbod Alta 15m2
Swedoor Unique innerdør hvit 90×210
Terrassebord impregnert furu 28×120
Møre Royal terrassebord Uno 45 furu 28×120
Ryobi batteridrill One+ RCD18022L 18V