• Hjem
  • Kunnskapsbaser
Hovedsiden/Kunnskapsbase/Support, opplæring og driftsrutiner
Populært søk:Pris, import, bilde

Informasjon om endringer

836 visninger October 14, 2021 1

Endringer i løsningen

Nye NOBB Leverandør inneholder mange spennende nyheter og endringer i forhold til «gamle» NOBB Vareeier. Den nye løsningen benytter en plattformen fra Riversand, som er et masterdata management system (MDM).  Ny løsning gir mange muligheter til å videreutvikle NOBB fremover, og det vil i tillegg komme fire oppdateringer fra Riversand per år.

NOBB Leverandør får et helt nytt grensesnitt, nye menyer og funksjonalitet. Dette medfører også at arbeidsprosessene for å f.eks. opprette en ny vare er endret fra det gamle systemet. Det blir nye eksport- og importmuligheter, og muligheter for masseoppdatering. I tillegg kommer muligheter for automatisk oppdatering til NOBB gjennom NOBB Integrasjon.

Selv om det blir store endringer i NOBB Leverandør vil oppbygningen i NOBB som innhold, struktur med varegruppehierarki, moduler, varer og pakninger fortsatt bestå. Endringene vil ikke påvirke integrasjoner og bruken for handelen og øvrige brukere.

Det er også lagt til noen nye datafelter, og en ny versjon av NOBB Regelverk blir gjeldende når ny løsning lanseres.

Hjelp direkte i NOBB Leverandør

Den nye løsningen inneholder mange hjelpefunksjoner. Hjelp-funksjonene er mange ulike veivisere som tar brukeren gjennom stegene for å f.eks. opprette en ny vare. Her finnes også veiledninger, videoinstruksjoner, informasjon om nyheter og direkte oppslag i NOBB Regelverk.

Kurs i NOBB og NOBB Leverandør

Byggtjeneste vil tilby kurs for å gjøre overgangen til ny løsning så enkel som mulig. Disse kursene vil vi gjennomføre som digitale kurs etter behov.

Les mer om kursene vi arrangerer:

Grunnleggende kurs om NOBB

Kurs i bruk av nye NOBB Leverandør

Nye arbeidsprosesser

En av de store endringene i den nye løsningen er at NOBB Leverandør er orientert rundt ulike arbeidsprosesser. Eksempel på en arbeidsprosess er «opprett ny standardvare», «endre pakning», «opprett ny pris» osv.
Hver arbeidsprosess inneholder steg, og har regler og krav til informasjon. Dersom noe er feil i forhold til reglene vil det ikke være mulig å sende noe til godkjenning.
Inne på den enkelte vare og modul vil det vises en oppsummering av reglene, om disse er oppfylt og hva som eventuelt er feil. Det vil også være oversikter som viser arbeidsprosesser samt feil og mangler på startsiden.

Ny arbeidsprosess for oppdatering av priser

En endring som er verdt å merke seg er at ved registrering av nye priser vil ikke prisene automatisk bli overført til nobb.no etter 24 timer som i den gamle løsningen. For å gi leverandørene bedre mulighet til å sjekke priser og korrigere eventuelle feil, er det lagt inn et ekstra steg der leverandøren må se gjennom prisene, og godkjenne disse selv før de publiseres til NOBB. For øvrig gjelder NOBB Kjøreplan for prisendringer som tidligere.

Nye datafelter

I forbindelse med ny løsning har det kommet noen nye datafelter. Dette er gjort med bakgrunn av behov hos brukerne av NOBB. Nedenfor ser du en oversikt over disse:

  • Modul
    • Corporate brand
    • ETIM-klasse for produktegenskaper
  • Vare
    • Opprinnelsesland
    • Lanseringsdato
    • Link til videoer på Youtube eller Vimeo (erstatter opplastning av videoer)
    • Kobling til tilbehør
  • Pakning
    • Minste bestillingsantall på F-pak
    • Eget datafelt for egendefinert volum
  • Bilder og dokumentasjon
    • Angivelse av side og vinkel
    • Ny bildetype Emballasjebilde (PBE)
  • Visning av anbefalt dokumentasjon basert på type vare

De nye datafeltene vil ikke være tilgjengelige på NOBB.no ved oppstart, dette kommer i en senere fase. I tillegg vil datafelter for Modultekst 2, Stikkord og Standard vil bli fjernet fra modul.

Endringer i NOBB Regelverk

Endringer i NOBB Regelverk som har vært nødvendig å gjennomføre før den nye leverandørløsningen kan tas i bruk, ble godkjent av bransjens standardiseringsutvalg 4. desember 2019. Disse endringene har derfor ligget til grunn for hvordan den nye leverandørløsningen har blitt konfigurert. Det nye regelverket for NOBB trer i kraft fra ny løsning lanseres. Regelverket er dokumentert i Byggtjeneste sin Kunnskapsbase.

De viktigste endringene i Regelverket omhandler følgende:

  • Alle standardvarer, display og sammensatte varer må ha NOBB-pris registrert
  • Høyde, lengde og bredde på pakninger skal angis i millimeter (endret fra meter), men vil gjøres om til meter i eksisterende NOBB-tjenester på «ut-siden»
  • Det er tillatt med flere D-pak og T-pak på samme vare
  • Ny varetype “Tjenestevarer” er opprettet
  • Nye krav til kvalitet på bilder i NOBB
  • Regler for nye datafelter:
    • Minste bestillingsantall
    • Lanseringsdato
    • Opprinnelsesland
    • Corporate brand og merkenavn (brand)
    • Bildeside og vinkel
  • Forvaltning av ETIM-egenskaper
  • Alternativ leverandør (tidligere prisgiver)
  • Varetekst 1 på spesialvarer

Les mer om detaljene rundt endringene i NOBB Regelverk

  • Krav til produktbilder. Les mer
  • Krav til pris. Les mer
  • Regler for pakninger. Les mer
  • Angivelse av mål på pakning. Les mer
  • Tjenestevarer. Les mer
  • Forvaltning av ETIM-egenskaper. Les mer
  • Alternativ leverandør. Les mer
Relaterte
  • 1.1 Driftsrutiner – Retningslinje for endringer i NOBB varegruppestruktur
  • 1.1 Support og opplæring – selvhjelp
  • 1.2 Support og opplæring – kunnskapsbasen
  • 1.3 Support og opplæring – opplæringsvideoer
  • 1.2 Driftsrutiner – NOBB prisindeks
  • 1.3 Driftsrutiner – Varer i varegruppe 01 Tjenester
Support, opplæring og driftsrutiner
  • Informasjon om endringer
  • 1.1 Driftsrutiner – Retningslinje for endringer i NOBB varegruppestruktur
  • 1.1 Support og opplæring – selvhjelp
  • 1.2 Support og opplæring – kunnskapsbasen
  • 1.3 Support og opplæring – opplæringsvideoer
  • 1.2 Driftsrutiner – NOBB prisindeks
  • 1.3 Driftsrutiner – Varer i varegruppe 01 Tjenester
  • 2.1 Support og opplæring – før kurs må man forberede seg
  • 2.2 Support og opplæring – kurs i klasserom
  • 2.1 Driftsrutiner – varegodkjenning
  • 2.3 Support og opplæring – kurskalender
View All 38  

Kontakt oss

support@byggtjeneste.no
Tlf. 23 11 44 00

Besøksadresse:

Norsk Byggtjeneste AS
C.J. Hambros plass 2, inngang D
0164 Oslo

Postadresse:

Norsk Byggtjeneste AS
Postboks 6823, St. Olavs plass
0130 Oslo