Varebilder
Et varebilde er et fotografi av en vare slik det fremstår i presentasjonen av varen i salgsøyeblikket. Dette er normalt bilde av forbrukerpakningen (heretter F-pak) i egen emballasje. Distribusjonspakninger (heretter D-pak) som er laget for å settes inn i butikkhyllene skal også ha egne varebilder – det inkluderer også brett som F-pak kan stå på.
Ved knytning av flere enn ett produktbilde (PB) til en vare, må det angis hvilket bilde som er hovedbilde.
Space- og markedsbilder
Bruksområdene for bildene er mange. De skal kunne benyttes til hylle og reolplanlegging (space management), salgs-/markedsføringsformål i digitale (nettbutikker, nettsider m.m.) såvel som analoge markedskanaler (Kampanje aviser, plakater og materiell i butikker m.m.)
I space management (butikk planlegging) benyttes bildene til å lage planogrammer, bygge butikkhyller og butikker.
Salgs- og markedsbilder benyttes i all form for markedsføring av varene. Dette kan være markedskanaler som kundeaviser, netthandel, apps og plakater/bannere.
Miljøbilde
Miljøbilde bør legges inn, dette gir bedre innsalg av produktet i nettløsninger, og viser varen i «praktisk bruk». Eksempel på miljøbilde kan være et vindu montert i et bygg, takstein ferdig lagt på et tak, terrassebord på en ferdig bygget terrasse, maling vist ferdigmalt på vegg osv.