• Hjem
  • Kunnskapsbaser
Hovedsiden/Kunnskapsbase/Support, opplæring og driftsrutiner
Populært søk:Pris, import, bilde

4.8 Driftsrutiner – hvem eier varen?

331 visninger 0

Det er i noen tilfeller utfordrende for vareeier/prisgiver å bli enige om hvem som skal «eie» varen i NOBB. I dagens løsning er det slik at «førstemann til mølla» i utgangspunktet er den som blir vareeier på en artikkel.

Det oppstår i noen få tilfeller uenighet rundt eierskapet til en vare mellom vareeiere i NOBB.

  1. Hvis varen importeres fra en utenlandsk produsent, kan man få produsenten til å bekrefte hvem som er hovedagent og bør være vareeier i NOBB.
  2. Basert på dette kan Byggtjeneste flytte varer fra en vareeier til en annen dersom dette blir aktuelt.
  3. Dersom to leverandører importerer samme vare, og ikke blir enige om vareeierskapet er en mulig løsning at begge vareeiere kan registrere varene, men varene må da ha ulike GTIN-nr. Dette betyr at varene må merkes med nye GTIN-nr. (kan gjøres av produsent eller vareeier).

Det er viktig å merke seg at det ikke har betydning for mottakerne av informasjonen hvem som eier varen i NOBB. Brukerne av NOBB henter vareinformasjon og priser fra den leverandøren de har avtale med.

Byggtjeneste sin rolle er formidling av vareinformasjon, og skal ikke ta stilling til hvem som er rettmessig eier av varer i markedet.

Relaterte
  • 1.1 Driftsrutiner – Retningslinje for endringer i NOBB varegruppestruktur
  • 1.1 Support og opplæring – selvhjelp
  • 1.2 Support og opplæring – kunnskapsbasen
  • 1.3 Support og opplæring – opplæringsvideoer
  • 1.2 Driftsrutiner – NOBB prisindeks
  • 1.3 Driftsrutiner – Varer i varegruppe 01 Tjenester
Support, opplæring og driftsrutiner
  • 4.8 Driftsrutiner – hvem eier varen?
  • 1.1 Driftsrutiner – Retningslinje for endringer i NOBB varegruppestruktur
  • 1.1 Support og opplæring – selvhjelp
  • 1.2 Support og opplæring – kunnskapsbasen
  • 1.3 Support og opplæring – opplæringsvideoer
  • 1.2 Driftsrutiner – NOBB prisindeks
  • 1.3 Driftsrutiner – Varer i varegruppe 01 Tjenester
  • 2.1 Support og opplæring – før kurs må man forberede seg
  • 2.2 Support og opplæring – kurs i klasserom
  • 2.1 Driftsrutiner – varegodkjenning
  • 2.3 Support og opplæring – kurskalender
View All 38  

Kontakt oss

support@byggtjeneste.no
Tlf. 23 11 44 00

Besøksadresse:

Norsk Byggtjeneste AS
C.J. Hambros plass 2, inngang D
0164 Oslo

Postadresse:

Norsk Byggtjeneste AS
Postboks 6823, St. Olavs plass
0130 Oslo